woensdag 21 augustus 2013

zomervakantie Saasdal 2013

Zomervakantie Saasdal  Deel 1

Zaterdag gaan we vroeg “op pad” om de files op de autobaan te voorkomen.
In Zwitserland was het raak: file!
In Kandersteg gaan we op de trein naar Goppenstein en we gaan dan dwars door de berg en komen uit in het Rhonedal en slaan daar linksaf richting Visp. Even verder zien we het bord Saas Fee en Zermatt en dan door de lange tunnel. In Stalden gaan we rechtdoor naar Saas Fee.
Na ongeveer 12 uur rijden komen we aan in het autovrije dorp Saas Fee.

We parkeren de auto in de parkeergarage(deze binnenrijden en direkt weer links naar onderen; iets lager is plek genoeg). U kunt nu de taxi-electrocar nemen of een handkar bij vvv of eerst naar het vakantiehuis gaan met de nodige bagage en de volgende dag met de kar van het vakantiehuis de bagage ophalen.

Bij binnenkomst hebben we een prachtig uitzicht op de bergwereld; helaas zijn de gletsjers wel weer wat korter geworden.

Ons vakantie huis is La Montanara gelegen boven de kerk. Hier hebben wij weer mooi uitzicht op de gletsjerwereld. We horen van Frau Andenmatten van La Montanara dat alle kabelbanen en de  postautobus In het gehele Saasdal gratis zijn middels de Bürgerpass, die wij gratis als toerist ontvangen.
Zie ook www.saas-fee.ch

Zondag gaan we diverse dingen regelen zoals de aanschaf van een Saaspas, dit is een extra pas met vele kortingen en gratis trein naar het draairestaurant (kosten 5 sfr pp per dag met een maximum van 45 sfr); aanschaf is voordelig en aan te bevelen!
We kunnen nu in het hele Saasdal onbeperkt kabelen, de Alpin extress (treintje naar 3500 m) en de  postauto gebruiken.
’s Middags gekabeld naar bergrestaurant Spielboden, het is een oude kabelbaan en een vernieuwd
(1-ster) bergrestaurant; mooi uitzicht!

Jammer genoeg is dit jaar het vervolgtraject naar bergrestaurant Langflüh gesloten wegens verbouwing van het restaurant (volgend jaar wel open en dan hier genieten van een machtig mooi uitzicht).

Maandag gekabeld naar bergrestaurant Hannig, “Willkommen in Huenerstall”; hier mooi uitzicht over de hele gletsjerwereld.
Voor kinderen is het hier leuk met de murmeltiere, de speelattributen en de berggeiten. (2350m)

Heerlijke Kaffee mit Kuchen gehad! www.hannig-saas-fee.ch
We zijn oa.via de kaasmakerij, Alpengarten en Hohnegg dus via de Sonnenweg terug gewandeld naar Saas Fee . In het dorp nog wat rondgekeken en terras genomen.

Dinsdag gekabeld naar bergrestaurant Plattjen. www.plattjen.com

Boven Kaffee mit heerlijke Kuchen gehad, boven rondgewandeld en toen wandelend naar beneden.
We wandelden langs het “oude” Berghaus Plattjen; dit was zomers helaas gesloten.

Hier kwamen we opeens en heel verrassend een aantal steenbokken tegen.
Ook de Alpenrosen stonden wegens het slechte voorjaar nog in volle bloei.
We hebben bij de splitsing het brede pad naar Saas Fee gekozen, wat niet moeilijk was.
In Saas Fee weer wat rondgekeken en terrasje genomen.