woensdag 16 mei 2012

Oetintwente deel 4

Ik start vandaag met een zeer bijzondere autoroute: de Mariakapellen en Landkruizen-route, deze is 66 km lang en gaat langs diverse pleisterplaatsen, over mooie rustige binnenwegen zonder stoplichten, zodat ik kan genieten van de natuur, cultuur en rust in dit prachtige gebied van Twente. De kleine weggetjes zijn soms niet zo breed, dus niet te hard, maar “genietend rijden” want:

“An hard rijden he-j nich vol, iej mot op tied van hoes goan!”



Deze autoroute start bij Restaurant Sterrebos in Beuningen alwaar ik de route ook “krijg” bij een heerlijk kop koffie met krentenwegge.
De Mariakapellen en Landkruizen staan veelal op zeer mooie locaties in mooie natuurgebieden in Beuningen en NO-Twente.
Ik ga vroeg op pad zodat ik een aantal van de vele “pleisterplaatsen” onderweg uitvoerig kan aandoen.

Al gauw kom ik langs het beroemde Klopkeshoes.
Klopkeshoes: hier woonden vroeger “de Klopkes” dit waren vrijgezelle religieuze dames die in de tijd van de godsdienst-onvrijheid langs de boerderijen gingen en aanklopten om te vertellen waar, in het geheim, een heilige mis werd opgedragen.
Dan kom ik bij het natuurmuseum Natura Docet (in 2013 verbouwing klaar) met mooie tuin.
Even verder aan het kanaal Almelo-Nordhorn zie ik het watergemaal, Schuivenhuisje of Dinkelhuisje. Het Schuivenhuisje is een stuw die het kanaal Almelo-Nordhorn voedt met water uit de kleine rivier De Dinkel (1887).
Dan kom ik in het dorpje Noord Deurningen, waar de mooie “oude” Mariakapel ligt.
Nu komen we bij de Sterrenwacht Cosmos met Planeten tuin in Lattrop.
Sterrenwacht Cosmos: met tuin, deze ligt aan de Dinkel waar de ijsvogel ook aanwezig is; in de zomer hier concerten.
Ik stap weer in en ga richting Tilligte; hier een mooie nieuw gebouwde Mariakapel.
Ik vervolg de route en ga dan naar de hoogste berg van Overijssel: de Kuiperberg
Op de top van de Kuiperberg (71 m) staat een landkruis en heb ik een prachtig uitzicht. Hier staat ook een gedenkteken van Willem Wilmink: twee reusachtige ligbedden van Bentheimer zandsteen en een boek van glas op een sokkel.

Heftan Tattat!

Zundag weer verjöarsviseet
en iej weet wa hoo dat geet:
Herman hef zoo zeek ewes,
Graads mut ok weer oonder t mes,
Trui hebt z' alns a vort-enomn,
Kloas is oet de tied ekomn,
Leida hef zon pien in t lief,
oo, dat aarme, aarme wief.
En hoo is t dan noe met Bernard?
Heftan tattat! Heftan tattat!
Hee har völs te völ patat had
en doo hef et dus an t hart had.

Dat genöal, oo man oo man,
doodzeek goa'j op hoes op an.

Willem Wilmink

Zondag weer verjaarsvisite
en je weet wel hoe dat gaat:
Herman is zo ziek geweest,
Graads moet ook weer geopereerd,
Bij Trui hebben ze alles al weggehaald, (baarmoeder en eierstokken)
Klaas is overleden,
Leida heeft zo'n buikpijn,
o, dat arme, arme mens.
En hoe is het nu met Bernard?
Hij heeft een hartaanval gehad! (2x)
Hij had veel te veel patat gegeten
En toen heeft hij dus een hartaanval gekregen.

Dat gezeur, o man, o man,
doodziek ga je weer naar huis.

Vrije vertaling Martin Beumer



    
De Tankenberg;  ik kom nu op het hoogste punt van Overijssel de Tankenberg met de prachtige koepel (85 m).
In Rossum ligt de mooie Plechelmuskerk met aan de achterzijde het kerkhof met een prachtige Lourdesgrot of Mariakapel; tegenover de kerk is ook een kapelletje.
Ik ga nog even naar de Arboretum en een korte wandeling maken
Arboretum Poort-Bulten: het is een mooi aangelegd park met ongeveer 2500 bomen en struiken en wel 1000 verschillende soorten, alle voorzien van een naambordje. In het informatiecentrum worden soms interessante tentoonstellingen gehouden.
Na de wandeling ga ik door naar De Lutte en dan zie ik later op de Hanhofweg een prachtige Mariakapel
Even verder in Beuningen zie ik een fraai Mariakapelletje.
Aan het eind kom ik aan bij het fraaie terras van restaurant Sterrebos in Beuningen en ben een gelukkig mens!

“’t Leaven is as ’n keenderhemd, meestieds te kort!”
     
http://www.oetintwente.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten