dinsdag 29 januari 2013

Zermatt wintersport deel 5


 


 
Vanmorgen is de lucht helder blauw en is er weinig wind. Ik ga nu wandelend naar het beginpunt van  het Rothorn Paradise; dus ik ga eerst naar de ingang van de Sunnega-Express, dan sta ik 3 minuten in deze ondergrondse trein (de Sunnega-extress wordt voorjaar 2013 geheel vernieuwd) en ga naar 2288 m hoogte, Sunnega; hier heb ik al een mooi uitzichtpunt!

 

Verder ga ik nu met de kabelbaan omhoog naar de Blauherd op 2571 m en vanaf dit punt ga ik met de gondel naar de Rothorn op 3103 m hoogte, met een fantastich uitzicht op de Findelngletscher en de vele vierduizenders waarbij de Matterhorn steeds weer de meest dominante plek opeist.
 

Dit is een van de mooiste uitzichten van de bergwereld van Zermatt.

 

In het restaurant Rothorn krijg ik een heerlijke “Kaffee und Apfelkuchen” voorgeschoteld.
 

Na enige tijd gefotografeerd te hebben (zelfs de St Bernard hond ontbreekt hier niet) ga ik met de gondel weer omlaag naar Blauherd. Achter Restautrant Blauherd neem ik een breed winterwandelpad en wandel ik naar Bergrestaurant Fluhalp (van  2571 naar 2616 m wandelen).
 
Onderweg kom ik een groepje Engelsen tegen die midden in de sneeuw aan het brunchen zijn met brood en rode of witte wijn; mij werd gevraagd mee te doen met de brunch wat ik natuurlijk niet afsloeg; het was gezellig maar ik ‘moest” verder naar Bergrestaurant Fluhalp. Daar kon ik een kop soep nemen en vanaf het terras de schitterende witte bergwereld aanschouwen.

Te lang zitten is niet goed voor de spieren dus weer op pad en terugwandelen naar Blauherd, naar Blue Loung Blauherd, het Bergrestaurant waar de Walliser Panini en/of de Lachssandwich erg lekker zijn.

 

Vanaf Blauherd ga ik met een kleine, wat oudere, kabelbaan naar Gant omlaag naar 2223 m en vandaar stap ik in de gondel die me omhoog brengt naar Hohtӓlli op 3286 m .Hier kunnen wandelaars niet uit de voeten maar er is wel een prachtig zicht op de Gornergletscher, de Monta Rosa groep en de andere vierduizenders.
Dus  rest ons na deze schitterende uitstap niets anders dan terug te gaan naar Blauherd

 

Findeln
 
 
                                                                       Zermatt

Vanaf Blauherd kabelen we terug naar Sunnega. Hier in Sunnega zijn 2 wandel-mogelijkheden:
- wandelen naar Tufteren, heen en terug;
- via het gehucht Findeln naar Zermatt wandelen.

 Ik kies voor het laatste en geniet van het oude Findeln; dit kleine, maar mooie gehucht heeft twee  Bergrestaurants met mooi terrassen.
Tot slot wandel ik, al genietend, weer terug naar Zermatt. Tijdens deze wandeling kom ik nog een drietal gemzen tegen.
Na afloop kijk ik nog even in de grote, mooie kerk en dan ga ik tevreden over deze mooie dag weer huiswaarts naar Hotel Restaurant Alpenrose.






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten